BankID redigert 2

Endringer på BankID

I høst startet det en større endring på BankID. Er du usikker på hva det vil bety for deg? Vi kan fortelle deg det. 

Snart forsvinner BankID på mobil til fordel for BankID app

BankID på mobil fases gradvis ut til fordel for app. Utfasingen skjer for å øke brukernes sikkerhet og for å gi brukerne en enklere BankID hverdag. BankID app'n skal gi deg som bruker mer relevant informasjon og gjøre det mulig for flere å bruke BankID livet ut.

Det er kun BankID på mobil som er berørt av denne endringen.

I fra 1.september har det ikke lenger vært mulig å aktivere BankID på mobil. Det samme gjelder for reaktivering av BankID på mobil for de av våre kunder som har byttet SIM kort. Flere av våre kunder vil oppleve at BankID på mobil fortsatt vil fungere en stund til. Men BankID app vil erstatte BankID på mobil i sin helhet. Snart vil app og den fysiske kodebrikken være de eneste tilgjengelige BankID-alternativene.

Problemer med aktivering? - må ha aktiv BankID sertifikat.

For å kunne aktivere appen, må du ha ordinær BankID fra banken. Hvis den ordinære BankIDen din er utløpt, vil du få feilmelding når du prøver å aktivere appen. Har du ikke et aktivt ordinært BankID-sertifikat, som vil være tilfellet for mange, må du bestille dette gjennom banken.
Hvis du ikke har brukt BankID brikken din på en stund og får feilmelding ved aktivering kan du ta kontakt med vårt kundesenter: 62496100

BankID-app for Android BankID-app for iOS

Snart forsvinner BankID på mobil til fordel for BankID app

BankID på mobil fases gradvis ut til fordel for app. Utfasingen skjer for å øke brukernes sikkerhet og for å gi brukerne en enklere BankID hverdag. BankID app'n skal gi deg som bruker mer relevant informasjon og gjøre det mulig for flere å bruke BankID livet ut.

Det er kun BankID på mobil som er berørt av denne endringen.

I fra 1.september har det ikke lenger vært mulig å aktivere BankID på mobil. Det samme gjelder for reaktivering av BankID på mobil for de av våre kunder som har byttet sim kort. Flere av våre kunder vil oppleve at BankID på mobil fortsatt vil fungere en stund til. Men BankID app vil erstatte BankID på mobil i sin helhet. Snart vil app og den fysiske kodebrikken være de eneste tilgjengelige BankID-alternativene.

Problemer med aktivering? - må ha aktiv BankID sertifikat.

For å kunne aktivere appen, må du ha ordinær BankID fra banken. Hvis den ordinære BankIDen din er utløpt, vil du få feilmelding når du prøver å aktivere appen. Har du ikke et aktivt ordinært BankID-sertifikat, som vil være tilfellet for mange, må du bestille dette gjennom banken.
Hvis du ikke har brukt BankID brikken din på en stund og får feilmelding ved aktivering kan du ta kontakt med vårt kundesenter: 62496100

BankID-app for Android BankID-app for iOS

Slik kommer du i gang med BankID-appen

  1. Last ned BankID-app for iPhone eller Android.
    Du må ha IOS 11 / Android 6 eller nyere.
  2. Aktiver appen. Du velger selv om du vil aktivere med BankID eller BankID på mobil
  3. Tillat varslinger. Dersom du tillater varslinger, blir det enklere når du bruker BankID.

Slik logger du inn med app:

1. Velg BankID, ikke BankID på mobil

2. Velg BankID-app som metode

3. Godkjenn varsel på telefonen

4. Skriv inn BankID-passordet. Senere vil det være mulig å logge inn ved å bruke ansiktsgjenkjenning, fingeravtrykk eller PIN-kode.

Slik bruker du BankID-appen - detaljert beskrivelse

  • Velg logg inn med BankID.
  • Fyll ut fødselsnummer.
  • Velg metode.
    Første gang etter aktivering må du velge appen som metode. Du kan alltid endre dette senere under valget Velg annen BankID.
  • En skjerm med BankID-app vises, og venter på at du skal godkjenne i appen.
  • Klikk på varslingen som dukker opp på telefonen for å åpne appen.
  • Godkjenn. Om du ikke har slått på varslinger må du selv åpne appen for å godkjenne.
  • Gå tilbake til nettstedet eller appen for å fullføre identifiseringen.
  • Fyll ut personlig passord.